Belezenissen

Belezenissen

Is een boom soms een mens, dat u tegen hem moet strijden

Is dit onze Vader?

Waarom ik van de God van het Oude Testament houd,

ff0c041cc712ec281c476bc61946a514boek geschreven door (dr.) Hetty Lalleman, ArkMedia 2014

Lalleman, ik hou ook van de God van het oude testament. En wat heeft u er een heerlijk boek over geschreven. Over die God van die oude boeken uit een andere cultuur, een ander land en uit hele andere tijden dan de onze. Dit toegankelijke dunne boek van de docent Oude Testament aan Spurgeon’s College in Londen, sluit prachtig aan bij mijn missie ‘iedereen heeft een bijbelmaatje nodig’. Want dit werk geeft een inkijk en uitleg aan ‘rare’ dingen uit het OT die ook ons wat willen zeggen over wie God is. Lalleman is je gids. Lalleman leidde ook de redactie van het boek Ongemakkelijke teksten van het OT in een reeks met ook twee boeken over het NT en promoveerde op Jeremia.

Natuurlijk kan ik alle opmerkingen van ene Dimitri over het OT niet wegvegen met dit boek. Maar dat ze op pagina 13 de bescherming van de natuur aanhaalt in oorlogstijden ‘is een boom soms een mens, dat u tegen hem moet strijden’?, doet me denken aan de college’s OT op de ETH van mevrouw Veen-Vrolijk en meneer Wulffraat. Die wakkerden mijn liefde voor de God van het OT aan.

Het lezen van van het OT is soms vervreemdend. De wereld van de auteurs staat zo ver af van de onze. Al die regels bijvoorbeeld. Lalleman citeert Chris Wright die concludeert dat er in het OT drie reacties zijn op de culturen rondom: verwerping, aanname met bepaalde reserve en acceptatie. Verworpen worden alle vormen van occultisme en seksuele perversie. Echtscheiding en slavernij krijgen regels omdat ze niet het ideaal zijn maar wel met zekere reserve getolereerd worden. Lalleman vult dan aan dat slavernij geen transatlantische slavenhandel was maar de slaaf was vaak meer zoiets als een werknemer (onze loonslaaf?). Israël mag de gebruiken van de landen rondom, accepteren als het gaat om familie: respect voor ouders en familiebanden. Alleen in het Nieuwe Testament gaat Jezus een stap verder. Hij laat duidelijk merken dat familiebanden niet in de plaats van God mogen komen en zeker ons niet verhinderen om Hem te dienen en lief te hebbben.

De auteur daagt ook uit om juist de hele bijbel te lezen. Als kleine kritiek voert ze aan dat in sommige kerken God te lief is gemaakt en in andere de preken deprimerend zijn voor de onevenredige aandacht voor zonde en oordeel. Ze schrijft: “Maar er zijn toch strenge gedeelten in de bijbel? En het OT lijkt er mee vol te zitten. Wat moet je daar dan mee? In dit boek heb ik geprobeerd dat beeld van de ‘strenge, straffende God van het OT’ bij te stellen, omdat het naar mijn mening te eenzijdig is. God straft in het OT, Hij brengt het oordeel over mensen, maar de genade gaat altijd voorop en heeft het laatste woord. Er wordt niemand weggestuurd die eerlijk probeert God te dienen en op Hem te vertrouwen.”

Eigenlijk lijkt het leven makkelijker in het OT. Het verschil? Israël woonde in één bepaald land en in een tijd waarin alles van het leven hier werd verwacht. De nieuwtestamentische gemeente is niet aan één land of plaats gevonden en voor dit leven worden ons niet automatisch aardse zegeningen beloofd. “Als mensen geloof en materiële zegen als onlosmakelijk met elkaar verbonden zien, hebben ze te weinig oog voor de context van de beloften van zegen en de verschillen tussen het OT en NT.” Nee, nog heftiger: “volgelingen van Jezus hebben geen instant ‘succesevangelie’, ze volgen de gekruisigde Heer. Lijden lijkt het kenmerk van een volgeling van Jezus.” Maar het lijden op aarde is tijdelijk. Deze citaten komen uit het hoofdstuk ‘Waarom lijden rechtvaardige mensen’; en (niet alleen) dat hoofdstuk vraagt wel wat gezamelijke overdenkingstijd en bespreking.

Tijd voor een leeskring over dit boek.

 

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: